Saturday, August 22, 2009

Kenangan Berpuasa Dulu-Dulu

Hahaha. Setiap kali bulan puasa tiba, aku akan teringan zaman aku kecik-kecik dulu. Manataknya, Aku ni kan nakal, banyak peristiwa-peristiwa lucu bermain di kotak fikiran. Setiap kali tiba Ramadhan, kenangan yang lepas pasti menerpa dalam ingatan. Dulu, masa baru belajar berpuasa, umur aku baru 5 tahun. Hebat tak?? Puasa cuma 3 hari. Baki yang lain ranap pasal hisap botol susu. Lepas tu, masa duduk kem dulu. Aku suka main nyorok-nyorok. Sementara nak tunggu waktu berbuka, aku akan main dari pagi sampai petang. Yang rocknya kalau pancit masa main, singgah kedai runcit beli aiskim pop. Hilang dahaga terus sambung main. Balik buat-buatla penat. Hehehehe. Malam-malam pulak mercun time. Antara mercun yang tersenarai ialah Thunder clap, Rocket, Gasing, Bola, Telur, Ketupat. Mercun mancis kalau baru nak up. Sape main mercun bawang a.k.a pop. Pergi main jauh-jauh. Haha. Mercun telur paling ramai pengguna. Semua macam Rambo. Mercun tu kalau sekali baling, kalau meletup memang pekak la telinga. Die punya angin pun terasa kalau meletup. Lepastu masa terawih lak, solat 4 rakaat je. Dah dapat 4 sambung main mercun. Bila surau dah hidang more, Orang-orang tua tak cukup tempat. Budak-budak tiba-tiba penuh. Kalu time pergi bazar lak. Semua dah budget nak beli apa. Untuk famili dengan sendiri-sendiri. Pergi macam rombongan orang kahwin. Beli macam juadah dan air. Sampai lorong sekolah rendah semua baca doa bukak puasa. Berbuka dengan sah la katakan. Hahaha. Tapi tu semua dulu-dulu. Sekarang ni puasa wajib full. Dah besar kan. Malu la dekat upin-ipin.

Nota: Kepada kawan-kawan, puasa memang seronok. Jadi janganlah kita membenci bulan Ramadhan ni.

No comments:

Post a Comment